• Home
  • Deelnemers
    • Aanmelden deelnemer
    • Deelnemers Festival (zaterdag)
    • Deelnemers onTour (zondag)
    • Deelnemers Proms
    • Deelnemers concert agenda
    • Deelnemers (archief)
  • Het festival
    • Kaart
    • Podia
    • Podium voorzieningen
    • Vrijwilligers
    • Tarieven
    • Reglement
    • Foto’s en films
  • Programma
    • Vocaal Festival Annen
    • Festival Proms
    • Festival onTour
  • Workshops
    • Programma Workshops
  • Sponsoren
    • Sponsor categorieën
      • Sponsoren – Hoofdsponsoren
      • Sponsoren – Podia
      • Sponsoren – Club van 100
      • Sponsoren – Club van 50
      • Sponsoren – Bouwmaterialen
      • Sponsoren – Belettering en drukwerk
      • Sponsoren – Verkeer en vervoer
      • Sponsoren – Muziekinstrumenten
      • Sponsoren – Geluidstechniek
    • Sponsor worden
    • Sponsor tarieven
    • Vriend worden
  • Informatie
    • Verblijf
    • Eten & Drinken
    • Bus/Tramdienst
    • FAQ (veel gestelde vragen)
    • Organisatie
    • Festival fair
    • Publicaties
    • Annen bereikbaar
      • Annen per auto
      • Annen per fiets
      • Annen per openbaar vervoer
      • Annen per vliegtuig
    • Privacy-beleid
    • Links
  • Contact
    • Contact
    • Ticketshop

Vocaal Festival Annen

Internationaal koren festival 11 en 12 juni 2016

internationaal festival 10 en 11 juni 2023

Johannes Brahms

4 maart 2018 by Jan Rona

Brahms op 20-jarige leeftijd

Brahms werd geboren in een sloppenwijk van Hamburg. Hij was de zoon van een muzikant die in cafés hoorn en contrabas speelde, en een kleermaakster. Zijn ouders zagen al snel zijn grote muzikale talenten en hij kreeg op zijn zevende jaar pianoles van Otto Friedrich Cossel. Toen hij tien jaar oud was, speelde hij de pianopartij in het pianokwintet opus 16 van Ludwig van Beethoven. Dit optreden werd bijgewoond door een Amerikaanse impresario, die veel geld bood voor een tournee in de Verenigde Staten van dit wonderkind. Onder druk van zijn pianoleraar, die bang was dat het talent zich door dit plan niet verder zou ontwikkelen, ging de tournee niet door. Johannes kreeg daarop gratis les van Eduard Marxsen, de beste pianoleraar van Hamburg.

Brahms moest, toen hij ongeveer dertien jaar was, om zijn ouders te steunen in hun voortdurende strijd tegen de armoede, populaire muziek spelen in kroegen en bordelen. Ondertussen las hij poëzie van onder anderen Novalis en Hölderlin om te ontsnappen aan het werk dat hem tegenstond. In deze periode arrangeerde en componeerde hij populaire salonmuziek voor piano-vierhandig: de manier in die tijd om amusementsmuziek in huiskamers ten gehore te kunnen brengen.

Op zijn vijftiende begon Brahms volksliedjes te verzamelen en te bewerken, en in 1851 kwam zijn eerste officiële werk tot stand, het Scherzo in es-klein (opus 4). Vlak daarna volgden zijn pianosonates in C (opus 1) en in fis-klein (opus 2): werken die Robert Schumann later zou kwalificeren als ‘versluierde symfonieën’.

Johannes Brahms tegen het einde van zijn leven

In 1853 ging Brahms samen met de Hongaarse violist Eduard Reményi op tournee, waarbij hij in Düsseldorf Robert Schumann en diens vrouw Clara ontmoette. Dankzij de lovende kritiek van de zeer invloedrijke Robert Schumann was Brahms’ naam gemaakt. Brahms maakte van nabij mee dat Schumann een eind aan zijn leven wilde maken door zich in de Rijn te werpen. Schumann werd in een kliniek opgenomen en stierf in 1856. Brahms bleef innig bevriend met Clara Schumann tot haar overlijden in 1896.

Brahms dirigeerde veel, voornamelijk zijn eigen muziek, maar ook muziek van Bach en veel koormuziek. In de jaren 1856 tot 1858 werkte hij in Detmold aan het prinselijk hoftheater. Hij dirigeerde daar het koor en soms ook het orkest. In die periode gaf hij pianolessen aan prinses Friederike, een zuster van vorst Leopold III van Lippe. Hij was in 1863 in Wenen dirigent van de Singakademie en gaf concerten met werken van Bach, Schumann, Beethoven en volksliederen in eigen bewerking.

Klassieke traditie

In 1860 ondertekende Brahms, samen met onder andere Eduard Hanslick en Theodor Billroth, een manifest tegen de Nieuwduitse muziek, een stroming waarvan onder anderen Richard Wagner en Franz Liszt de grote figuren waren. Brahms en zijn medeondertekenaars maakten zich hiermee niet geliefd bij de modernisten. Hij voelde zich meer thuis in de klassieke traditie van Bach, Mozart, Haydn, Beethoven en Schubert. In 1862 verhuisde hij naar Wenen.

Na de dood van zijn moeder in 1866, een gebeurtenis die hem zeer aangreep, componeerde hij “Ein deutsches Requiem“, een oratorium over lijden en troost. Voor dit gigantische muziekstuk maakte hij gebruik van teksten in de vertaling van Maarten Luther van de Bijbel, in plaats van de gebruikelijke Latijnse dodenmis. Hij had het stuk achteraf liever het “Requiem van de Mens” willen noemen. Delen van “Ein deutsches Requiem” werden op Goede Vrijdag in 1868 met groot succes opgevoerd in de Domkerk van Bremen. Het complete werk van zeven delen ging onder leiding van Carl Reinecke op 18 februari 1869 in première in het Gewandhaus in Leipzig. Na ‘”Ein deutsches Requiem” componeerde Brahms onder meer “Rinaldo”, een ander groot muziekstuk voor koor en orkest, gebaseerd op teksten van Goethe.

In 1876 voltooide hij zijn eerste symfonie, een compositie waaraan hij meer dan twintig jaar had gewerkt. Deze symfonie kreeg in Wenen de bijnaam “Beethovens tiende”. Hoewel Brahms het aanvankelijk wel vleiend vond om als de erfgenaam van Beethoven te worden gezien, begon hij het later toch hinderlijk te vinden.

Tegenstelling

Johann Strauss jr. (links) met Johannes Brahms te Bad Ischl in 1894

Op symfonisch gebied werd Brahms in Wenen tegenover Anton Bruckner gesteld. Bruckner vertegenwoordigde volgens de ‘Brahmsianen’ (ten onrechte overigens) de ‘wagneriaanse’ symfonie. Brahms werd door de Bruckneraanhangers (onder anderen Gustav Mahler en Hugo Wolf) als conservatief bestempeld. Beide musici verschilden op alle vlakken van elkaar (behalve dat zij hetzelfde lievelingsgerecht hadden). Onbedoeld werden beide meesters mikpunt van elkaars tegenstanders. Overigens leed Brahms er minder onder dan Bruckner. In zijn overige drie symfonieën wist Brahms een veel persoonlijker stijl te vinden. Deze werken kwamen in veel kortere tijd tot stand dan zijn eersteling.

Brahms raakte door zijn successen in goeden doen, maar leefde altijd eenvoudig. Hij schonk geld aan veelbelovende musici, zoals Antonín Dvořák, en ondersteunde zijn familie en Clara Schumann. Mede door zijn botte manier van optreden maakte Brahms veel vijanden, maar hij had ook veel vrienden.

Hoewel Brahms weinig ziek was, speculeerde Mitchell Margolis in een artikel uit 2000 in het Amerikaanse wetenschappelijke medische tijdschrift Chest dat Brahms mogelijk aan obstructieve slaapapneu leed.[1][2]

Hij overleed, 63 jaar oud, op 3 april 1897 aan leverkanker in Wenen. Zijn begrafenis was een grootse gebeurtenis. Op de route naar de begraafplaats stonden duizenden mensen. De stoet werd geflankeerd door vlaggen en toortsen. De kist werd gevolgd door vele vrienden, onder wie Antonín Dvořák en Alice Barbi. Het gebouw van de Wiener Musikverein was behangen met zwarte doeken. Brahms’ compositie “Fahr wohl” werd door de Singverein uitgevoerd. De laatste rustplaats van de componist is vlak bij die van Beethoven en Schubert. Ook Hamburg, zijn geboortestad, treurde: tijdens de begrafenis hingen daar de vlaggen halfstok.

Categorie: Archief

Aignwies
Aignwies
Bloemig Kado
Bloemig Kado
Kievit Transport
Kievit Transport
Huize Bier Makelaars
Huize Bier Makelaars
Autobedrijf Bultje
Autobedrijf Bultje
Kuil Banden
Kuil Banden
Enter IT
Enter IT
OBS de Eshoek
OBS de Eshoek
CSK WebDesign
CSK WebDesign
Klunders Aannemingsbedrijf
Klunders Aannemingsbedrijf
D.P.S.
D.P.S.
Esschendal Reclame
Esschendal Reclame
Nationaal Busmuseum
Nationaal Busmuseum
Haarsma Muziek
Haarsma Muziek
JBS Licht en Geluid
JBS Licht en Geluid
Heero Vlietstra
Heero Vlietstra
Showtrade
Showtrade
Notariaat Zuidlaren
Notariaat Zuidlaren
Commissie Dorpsbelangen
Commissie Dorpsbelangen
Cafe ’t Keerpunt
Cafe ’t Keerpunt
Ploeg Verkeers Educatie Centrum
Ploeg Verkeers Educatie Centrum
Kuitse Automaten
Kuitse Automaten
Bakker de rappe Schoenlapper
Bakker de rappe Schoenlapper
Cotton Blues
Cotton Blues
Esschendal Reclame
Esschendal Reclame
Ontwerp- en adviesburo v.d. Molen
Ontwerp- en adviesburo v.d. Molen
Brisk-ICT
Brisk-ICT
Dijkema en Vrieling Installatietechniek
Dijkema en Vrieling Installatietechniek
De Rooie Kater
De Rooie Kater
Olthof Interieur
Olthof Interieur
Café De Grutter
Café De Grutter
BOTER | maakt bijzonder
BOTER | maakt bijzonder
Raymon Optiek
Raymon Optiek
Prins Bernhard Cultuurfonds
Prins Bernhard Cultuurfonds
Gemeente Aa en Hunze
Gemeente Aa en Hunze

Deelnemers

Popkoor Puur
d’ Anner Zangoelen
Zanggroep Out of the Blue
Frije Sjongers
Pop en Rockkoor Slagharen
Popkoor Amuzed
Gospelkoor Dabar
Koor Marsaria
Crossjack Shanty Singers
Popkoor de Westereen
Vocal Group FFWNN
Hunzekoor
Popkoor Prestige Groningen
Popkoor ‘Just Sing’
Femmes pur Sang
Vocalgroup Tiepies
SmartTease (aanmelding voor 2024!)
Koor Vox Amasus
Nostalgia Tempus Fugit
vrouwenkoor de Paradijsvogels
Zozumo het koor
Popkoor Hadewijn
The Forebitter Crew
Full House
Vocal group Flair
Aukje wiegman
Smartlappenkoor Tiedverdrief
No Romeo’s
Duo Jan en Marga
Zanggroep Toen en Nu
Nostalgia Tempus Fugit
Popkoor Jeans with BeaT
Popkoor NiceAn’Loose
Nedersaksisch Vocaal Ensemble
Popkoor XING
CROSSJACK Shanty Singers
Popkoor BSUR
OBK Eigenwijs
Popkoor Session
Vrouwenkoor de Paradijsvogels
DeMannen
Vox Amasus
Popkoor de Sangersjongers
Popkoor Hadewijn
shantykoor De waddenwichter
Popkoor Nameless
Afslag Nijeveen
Vocaal Ensemble Cantarosa
De Laatste Snik
Gemengd Koor Gieten

Onze sponsoren

Aignwies
Aignwies
Bloemig Kado
Bloemig Kado
Kievit Transport
Kievit Transport
Huize Bier Makelaars
Huize Bier Makelaars
Autobedrijf Bultje
Autobedrijf Bultje
Kuil Banden
Kuil Banden
Enter IT
Enter IT
OBS de Eshoek
OBS de Eshoek
CSK WebDesign
CSK WebDesign
Klunders Aannemingsbedrijf
Klunders Aannemingsbedrijf
D.P.S.
D.P.S.
Esschendal Reclame
Esschendal Reclame
Nationaal Busmuseum
Nationaal Busmuseum
Haarsma Muziek
Haarsma Muziek
JBS Licht en Geluid
JBS Licht en Geluid
Heero Vlietstra
Heero Vlietstra
Showtrade
Showtrade
Notariaat Zuidlaren
Notariaat Zuidlaren
Commissie Dorpsbelangen
Commissie Dorpsbelangen
Cafe ’t Keerpunt
Cafe ’t Keerpunt
Ploeg Verkeers Educatie Centrum
Ploeg Verkeers Educatie Centrum
Kuitse Automaten
Kuitse Automaten
Bakker de rappe Schoenlapper
Bakker de rappe Schoenlapper
Cotton Blues
Cotton Blues
Esschendal Reclame
Esschendal Reclame
Ontwerp- en adviesburo v.d. Molen
Ontwerp- en adviesburo v.d. Molen
Brisk-ICT
Brisk-ICT
Dijkema en Vrieling Installatietechniek
Dijkema en Vrieling Installatietechniek
De Rooie Kater
De Rooie Kater
Olthof Interieur
Olthof Interieur
Café De Grutter
Café De Grutter
BOTER | maakt bijzonder
BOTER | maakt bijzonder
Raymon Optiek
Raymon Optiek
Prins Bernhard Cultuurfonds
Prins Bernhard Cultuurfonds
Gemeente Aa en Hunze
Gemeente Aa en Hunze
Stichting Vocaal Festival Annen
Strengakkers 17
9468 HD ANNEN

Bank: NL52RABO0150985924
BIC: RABONL2U

KvK: 01159237
BTW nummer: 821042956

info@vocaalfestivalannen.nl

Deelnemers 2023

Popkoor Puur
d’ Anner Zangoelen
Zanggroep Out of the Blue
Gospelkoor Dabar
Frije Sjongers
Pop en Rockkoor Slagharen
Popkoor Amuzed
Koor Marsaria
Crossjack Shanty Singers
Popkoor de Westereen
Vocal Group FFWNN
Hunzekoor
Popkoor Prestige Groningen
Popkoor ‘Just Sing’
Femmes pur Sang
Vocalgroup Tiepies
Koor Vox Amasus
Nostalgia Tempus Fugit
vrouwenkoor de Paradijsvogels
Zozumo het koor
Popkoor Hadewijn
The Forebitter Crew

Concerten enzo

Korenfestivals

Gouds Korenfestival
08-10-2022 | Gouda

Rotje Koor
09-10-2022 | Rotterdam

Pedaal Vocaal
17-09-2023 | Zeegse

Facebook

Twitter

@AnnenVocaal volgen

Instagram

Nieuwsbrief

Copyright © 2023 · Outreach Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Nederlands